Az utóbbi években több automata garázs is épült Budapesten. A robotgarázsok kétségtelen előnye, hogy biztonságosabbak és adott helyen sokkal több autót lehet bennük tárolni, mint egy hagyományos garázsban. Kérdés, hogy vajon megérett-e már a piac az ilyen létesítményekre?

PRO ÉS KONTRA 

A garázs tárolóterületei az ügyfelek számára zártak, az autóban elvileg nem lehet sérülést okozni; szinte olyan mintha az ügyfél a saját garázsában parkolna. Gyakorlatilag olyan mint egy „széf”, az autót akár nyitva is lehet hagyni. Macerás lehet viszont újra elővenni az autót ha az ügyfél bennfelejtett valamit.

Gyakori panasz, hogy a rendszerek lassúak. Egy garázsban eltöltött várakozási idő általában kétféle lehet, aktív (séta a parkolóhelyre, kiparkolás, út a kijáratig, jegykezelés, kihajtás a sorompón) és passzív (várakozás a liftre, pénztárra, robotra, stb.). Az aktív várakozás során úgy tűnik, mintha gyorsabban telne az idő, mivel az ügyfél tesz-vesz, pedig lehet, hogy a passzív várakozási idő néha rövidebb. A robot garázsoknál fontos, hogy az ügyfél figyelemét lekösse valami, hirdetések, TV, vagy épp egy tükör, mint ahogy a szállodákban ezt már megszokhattuk a lift mellett.

Zavarhatja az ügyfelet, hogy nem látja a kocsiját. Ezt nyitottabb szerkezetekkel, (Napfény garázs) vagy TV-vel (Frankiln garázs) lehet ellensúlyozni.

A kiadási idő gyorsítására megoldás ha a parkolóhelyeket több lift, a lifteket pedig több átadó állomás szolgálja ki. (a Bazilika garázsban 10 db átadó állomás van). Miközben az egyik autót elveszi a rendszer, a másikat már készíti elő kiparkolásra. Csúcsidőben az átadó állomások szerepe változtatható (csak be vagy csak kiadás).

SPECIÁLIS LÉTESÍTMÉNYEK 

Nyilvánvaló előny, hogy adott területen sokkal több autót lehet elhelyezni, valamint bizonyos zsúfolt belterületi lokációknál más megoldás nem is képzelhető el.

A nyilvános területek (public area) sokkal kisebbek, nem kell annyi segédszerkezet (lépcsőház, lift, gyalogos és menekülő utak, tűzgátló ajtó, stb.) mint egy hagyományos garázsnál. így több figyelmet lehet fordítani az építészeti kialakítására, ezáltal a garázs barátságosabbá tehető.

Spórolni lehet még a légtechnikai berendezéseken: a garázsban az autó motorja nem jár, nincs CO kockázat, a környezeti terhelés kisebb. A nyilvános területekhez kapcsolódó kis üzletek többletbevételt generálhatnak az üzemeltetőnek, emelik a komfort érzését. Előny az üzemeltetésnél, hogy takarítani, világítani, őrizni is csak a viszonylag kis nyilvános terület kell, így ezek az üzemeltetési költségek kedvezőbbek.

A budapesti Bazilika garázs hagyományos technológiával csak 220-230 férőhelyes lett volna, az automata rendszernek köszönhetően viszont 404 autó befogadására képes. Nem ritka már, hogy csúcsidőben szinte minden hely foglalt. Ugyanez érvényes a Reáltanoda utcai Franklin garázsra is.

Az automata garázsok nem olcsók és előreláthatólag – hacsak nem lesz technológiai forradalom – nem is lesznek olcsóbbak., Bizonyos esetekben azonban kevesebb anyagot kell felhasználni a megépítésükhöz, így a szerkezet elvileg lehet olcsóbb és elkészülhet hamarabb.

A legújabb: WÖHR parkolórendszer Birminghamban, a The Cube-ban

SPECIÁLIS ÜZEMELTETÉS

Nincs olyan szakma, ami kimondottan az ilyen típusú garázsok üzemeltetését „foglalná magában”. Az itt dolgozó személyzetnek többet kell tudni, mint egy átlagos diszpécsernek. Az operátorok képzettsége az elektrotechnikus szintjén mozog, képesnek kell lennie a gyakori hibák egy részének önálló elhárítására.

A gépi berendezés meghibásodása természetesen mindig kihívást jelent a mechanikai hibák és elektronikai hibák megoldására más-más akciótervek készülnek.. Elektronikai himba esetén a gyártók, internet kapcsolaton keresztül, folyamatosan képes a rendszerek távfelügyeletére. Mechanikai hiba esetén a magyarországi szervizhálózat szakértelmére lehet támaszkodni.

A gépi berendezés karbantartása speciális szaktudást igényel. A gyártó világosan megmondja, mikor mit kell csinálni a működés zavartalanságnak fenntartása érdekében. Az üzemeltető feladata, hogy rendben végezze a szükségszerű karbantartásokat (görgők, láncok, palettazárak, relék, stb. cseréje.)

A következő részben a technológiákkal folytatjuk.

Kérdése van? Irjon nekünk!

ferenc.kocsis (a) auriga.hu

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here