Felfüggeszti a szolgáltatást az Uber Budapesten július 24-én 12 órától, amikor életbe lép a működését ellehetetlenítő jogszabály – jelentette be Fekete Zoltán, az Uber magyarországi operatív igazgatója sajtótájékoztatón szerdán Budapesten.

Inkább megkímélik a sofőröket a sok macerától

Hozzátette: a jogszabály nyomán bevonhatják az autósok jogosítványát, elvehetik rendszámukat annak ellenére, hogy minden engedéllyel rendelkeznek. Mint mondta, nem szeretnék ennek kitenni 1200 egyéni és kisvállalkozó autósukat.

Hangsúlyozta, kezdettől fogva keresték a párbeszédet a döntéshozókkal, több alkalommal tettek le konkrét javaslatot az asztalra, de “zéró nyitottság és zéró hajlandóság” volt a döntéshozókban, hogy érdemben foglalkozzanak ezekkel.

Kérdésre válaszolva elmondta:

határozatlan időre függesztik fel a szolgáltatást Magyarországon.

Dolgozni fognak a szabályozás további módosításán, ha lesz igény a döntéshozók részéről erre – tette hozzá. Elsősorban rajtuk áll, mikor változhat meg a szabályozás, ha ez megtörténik, akkor visszatérne az Uber – mondta. Kitért arra is, megnézik, milyen más szolgáltatás élhet meg Budapesten, mivel az Uber rendszerét a személyszállításon kívül másra is használják. Egyelőre konkrét tervek nincsenek – tette hozzá.

Az Uber Magyarországon Budapesten kívül Budaörsön, Budakeszin, Nagykovácsiban, Solymáron, Pilisszentivánon, Pilisvörösváron, Pomázon, Pilisborosjenőben, Ürömben, Pátyon, Telkiben, Gyálon és Dunaharasztiban nyújt szolgáltatást.

A taxisok korábban megmondták addig fognak tüntetni amíg be nem tiltják az Ubert, úgy néz ki ezt a csörtét ők nyerték:

Brutális: 1000 autóval fognak tüntetni a taxisok az Uber ellen amíg végleg be nem tiltják

Az Uber be akarta tartani a szabályokat

Fekete Zoltán szerint egyértelművé tették, hogy az Uber be akarja tartani a szabályokat, minden feltételt teljesítettek, ami felmerült:

  • Kötelezővé tették a sofőröknek a vállalkozói adószámot, amelynek nyomán a rendszer a nevükben elektronikus számlát állít ki az utasoknak.
  • Személyszállítói engedéllyel ma már minden sofőr rendelkezik. 
  • Sőt, az autóikat is levizsgáztatták,

aki nem teljesítette ezeket a feltételeket az nem használhatta a rendszert – mondta.

Minden fuvar 1,3 milliárd forintra volt biztosítva – jegyezte meg. Az Uber arányait tekintve több adót fizet Magyarországon, mint a milliárdos forgalmat bonyolító legnagyobb taxiscégek – tette hozzá az operatív igazgató.

Bíztak abban, hogy születhet egy innovációbarát szabályozás, ami nem született, helyette tiltó szabályozás lép életbe, amellyel az államkassza is adóbevételtől esik el – mondta.

Az EU mást mond

Emlékeztetett, az Európai Bizottság júniusi iránymutatása szerint a sharing economy (közösségi gazdaság) szabályozására nem elfogadható a tiltás, a blokkolás, és több európai országban fogadtak el az ilyen típusú szolgáltatásokat a jogrendbe beillesztő szabályozásokat, példaként Finnországot, Romániát, Litvániát és Észtországot említette. Kitért arra, hogy a franciaországi labdarúgó Európa-bajnokság során több mint egymilliónyian utaztak az Uberrel. A világ 480 városában, 21 uniós országban működik a szolgáltatás.

Sőt. még az orosz Sberbank is beszállt az üzletbe:

Oroszország az Uber mellett: a Sberbank részvényeket vásárol

Sok volt a tiltás

Felidézte, 160 ezer felhasználója volt a szolgáltatásnak Budapesten, az utazások 39-40 százaléka külföldiekhez köthető, főleg a 20-35 éves korosztály utazott velük.
Az Országgyűlés június 13-án fogadta el azt a törvényjavaslatot, amely alapján ideiglenesen, legfeljebb 365 napig blokkolni lehet azokat az internetes oldalakat, amelyek jogellenesen működő taxiszolgáltatást kínálnak.

A tiltás akkor rendelhető el, ha a taxiszolgáltatást szervező vagy közvetítő nem felel meg a kormányrendeletben meghatározott diszpécserszolgálati követelményeknek és ezen engedély hiánya miatt a hatóság bírságot szabott ki, a megbírságolt pedig tovább folytatja ezt a tevékenységet.

Az UBER nemrég fejezte ki aggodalmát a technológiák betiltása miatt:

Az ÜBER aggódik az új technológia betiltása miatt

A diszpécserszolgálati tevékenységről rendelkező kormányrendelet szerint önálló diszpécserszolgálati tevékenységet vállalkozás a közlekedési hatóság által kiadott engedély birtokában végezhet.

Jövőre még brutálisabb szabályok jönnek

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium korábbi közleménye szerint a jogszabály szerint a jogellenesen működő személytaxis személyszállítás a jövőben azzal is szankcionálható lesz, hogy az engedély nélkül végzett tevékenységhez használt személygépkocsit első alkalommal 6 hónapra, ismételt szabályszegés esetén legfeljebb 3 évre ki kell vonni a forgalomból. A járművezető kilenc büntetőpontot kap, ismételt elkövetés esetén újabb kilencet, vagyis ebben az esetben automatikusan fél évre visszavonják a vezetői engedélyét.

Korábbi írások

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here