Egy nemrég elvégzett online felmérés több mint elgondolkoztató eredményeket hozott a fővárosi parkolási szokásokról. Azt eddig is lehetett tudni, hogy a belvárosban mozgásban lévő autók körülbelül 30 százaléka parkolóhelyet keres, de ami igazán meglepő volt a felmérésben az a miért.

Nincs elég parkolóhely – vagy igen?

Aki ma kocsival behajt Budapest belvárosába – vagy a határos kerületekbe, Terézvárosba, Erzsébetvárosba – zsúfolt utcákat lát, üres parkolóhelyet találni – valljuk be – kihívást jelent. Pedig nem ilyen drámai a helyzet, ugyanis rengeteg szabad parkolóhely van, csak az autósok nem ezekkel találkoznak először, ennek oka pedig, hogy eleve rossz helyen keresik.

A parkolóhely keresési problémák időnként idegesítők, de összességében még ma sem érik el azt a fájdalomküszöböt, hogy elkezdjünk vele felelősségteljesen foglalkozni: azaz, hogy tudatos parkolók legyünk.

A parkolási kultúra fejlesztését valahogy senki sem akarja igazából a zászlójára tűzni.

Pedig nem volna hátrány, ha az autósok nem csak a chat miatt nyomkodnák a telefonjukat a piros lámpánál, hanem proaktívan elkezdnének online parkolóhelyet keresni, félig üres mélygarázsból meg parkolóházból akad bőven – bár, tegyük hozzá ehhez nem ártana egy jó applikáció sem.

Keveset tudunk a garázsokról

Be kellene látni, hogy – hosszú távon – a parkolási problémákat a közterületi parkolás nem tudja teljes körűen megoldani. Ez egy évtizedek óta tartó, – velünk élő – de valójában átmeneti megoldás, amihez hozzászoktunk. 80-100 évvel ezelőtt teljesen más volt egy városban az utcakép, és újabb 80 év múlva szinte biztos, hogy más lesz, mint a mai.

A történelmi belvárosok – és ebben Budapest belvárosa sem kivétel – olyan korokban épültek, amikor az emberek gyalogszerrel, lóháton vagy lovaskocsival jártak. A szekereket, hintókat senki sem tárolta az utcán. Az utcát közlekedésre használták, napszálltakor az állatokat és a kocsikat mindenki bevitte a saját udvarára, az istállóba és a kocsiszínbe. A Király utcán ballagva bárki rácsodálkozhat a szép boltíves kapukra, amik még azt a kort idézik, ahol efféle közlekedési eszközökkel jártak keltek az emberek. 


(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

Az utóbbi 15-20 évben rengeteg parkolóház és mélygarázs épült Budapesten – főleg azzal a céllal, hogy a közterületi parkolás egy napon majd átadja a helyét a gyalogosoknak, biciklistáknak, kvázi a „városi életnek” – ezek nagy része mégis ismeretlen az autósok számára: sokan még mindig nem tudják hol vannak parkolóházak és mélygarázsok Budapesten. A legrosszabb az egészben, hogy a garázsok nagy része félig üresen áll, még csúcsidőben is.

Hírnév helyett csak sztereotípiák vannak

Amikor egy parkolóház vagy mélygarázs szert tesz valamekkora ismertségre, akkor sem rózsásabb a helyzet: egy átlagos autósnak még ma sem első számú prioritás, hogy garázsban parkoljon. Ennek oka, – a lokáció ismeretének hiányán túl – hogy a garázsok megítélése ködös, tele van sztereotípiákkal, amik nagy része persze valótlanság. Összeszedtük a legkritikusabbakat:

Amit az autósok gondolnak …és a valóság
A parkolóházak drágák
(A válaszadók szerint legalább 30%-kal)
Tévedés.
Budapesten a közterületi parkolási tarifáknál akár olcsóbban is parkolhatunk garázsban.
A parklóházban nehézkes a fizetés Tévedés.
Egy garázsban ugyanúgy lehet fizetni, mint közterületen, akár papírpénzzel is. Sőt van, ahol már mobilapplikációval is és az ÁFÁ-s számla íratása se gond.
A parkolóházba bonyolult bejutni Tévedés.
Mi a bonyolultabb, üres parkolóhelyre vadászni az utcán, vagy előre megnézni egy online térképen, hogy hol a bejárat?

A helyzet kezelése a parkolóház- és mélygarázs-üzemeltetőknek elemi érdeke lenne. Információ hiányában az autósok olyan dolgokat feltételeznek, amivel negatívan befolyásolja rontják a róluk alkotott képet.

Senkinek se leányálom a parkolóhely-keresés

A parkolóházak és mélygarázsok kihasználtságát tehát növelni kellene annak érdekében, hogy a közterületek minősége javuljon. Ehhez viszont olyan okos parkolási megoldásokra volna szükség, ami kedvet csinál az autósoknak, hogy garázsban parkoljanak.

A közlekedési dugók ugyanúgy problémát okoznak az autósoknak és városnak is; a dugók 30 százaléka a parkolóhelyet kereső autók miatt van. Hiába lesznek elektromos autók, (és lesz jobb a levegő minősége) ezt a problémát másképp kell orvosolni. A világon a városiasodás napjainkban minden képzeletet felülmúl: az ENSZ jelentése szerint a föld lakóinak több mint fele városokban él, tíz év múlva ez a szám pedig meghaladja majd az ötmilliárdot. Tehát a városok népessége továbbra nőni fog – és vele együtt az autók száma is. A Roland Berger (német gazdaságkutató cég) által kiadott prognózis szerint 2020-ig a közösségi parkolóhely megosztásban 25 százalékos növekedés várható.

Külföldön már több cég foglalkozik azzal, hogy digitalizálja a parkolást és garázs szakma “booking.com-ja” legyen. Léteznek már olyan megoldások, amik az autósok jobb tájékoztatása érdekében weboldalon vagy telefonos applikáción listázzák a parkolóházakat és mélygarázsokat, illetve a szabad parkolóhelyeket. A parkolóhelyek akár le is foglalhatók és az online fizetés sem probléma. Olyan megoldás is van, ami az autó fedélzeti számítógépébe integrálja a parkolóhely keresést és a díjfizetést is.

A kihasználatlan parkolóhelyek problémáját már most el kell kezdeni megoldani, mert luxus, hogy csak ott állnak üresen.

Egy magyar startup kézbe veszi a probléma megoldását

Somogyi Zsolt, a PARKL parkolóhely kereső mobilalkalmazás megálmodója időben látta meg a kínálkozó piaci rést.

www.parkl.net
Sokan próbálkoztak, de nagyon nehéz betörni a garázsok piacára. Az üzemeltetők jelentős része ma még zárkózottabb, nem annyira vevő az Y generációs technológiákra – de nem adjuk fel. Bár vannak pozitív visszajelzések is: aki egyszer kipróbálta, az biztos nem akar többet parkolójegyet venni – meséli a tapasztalatait Somogyi Zsolt.


(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

A rengeteg üres parkolóhelyet, ami a belvárosban található egyszerűen fel kell tenni a térképre és innovatív módon az autósok elé kell tárni. Erre ma a legkézenfekvőbb megoldás egy okostelefonra fejlesztett, könnyen kezelhető mobilalkalmazás.

„A belvárosban járva elsőre senkinek sem szúr szemet a sok üres parkolóhely, ami nem az utcán van. Ennek a magyarázata igen egyszerű: szabad szemmel a parkolóházak mélyén, vagy a föld alá épített parkolóhelyek nem láthatók. Van, hogy a garázs bejárata sem látszik, mert álcázva van: úgy néz ki, mintha egy lakóépület lenne, mert az volt a követelmény, hogy olvadjon bele az utcaképbe. Hogy lehetne így egy garázst megtalálni?

A másik probléma, hogy az utca mindkét oldalán állnak a parkoló autók, ez önmagában is a közterületi parkolást reklámozza. A garázsnak eközben csak egy bejárata van, ami maximum 2-3 parkolóhely hosszúságú, mire észreveszi az autós már el is hajtott mellette.”

– mondja Somogyi Zsolt a PARKL mobilalkalmazás megálmodója.

A PARKL célja, hogy hasznosítsa a parkolóházakban és mélygarázsokban elfekvő szabad parkolóhelyeket, fokozza és egységesítse az ügyfélélményt, az autósokat mintegy rávezetve a garázsokra. Ehhez viszont arra van szükség, hogy

az autós azelőtt kapjon parkolási információkat, mielőtt elkezdené a parkolóhely keresést

A parkolási kultúrát fejleszteni tulajdonképpen ilyen megoldásokkal lehet: ha valaki már előre tudja hol fog megállni – és nem akkor kezd „bénázni” a parkolással, amikor már épp megérkezne – az elmondhatja, hogy egy lépést már megtett a tudatos parkolás irányába.

Cél a parkolás digitalizálása

Az Y generáció a birtoklással (ownersip) szemben a hozzáférést (accessibility) helyezi inkább előtérbe. A belvárosi garázsokba nem csak hosszú távú – havi vagy éves bérletet – lehet váltani, hanem akár pár órára is kényelmesen meg lehet állni. Az új garázsok építése mellett a meglévő garázsok kapacitásának okosan megosztása is nagyon fontos.

www.parkl.net
Somogyi Zsolt a PARKL mobilalkalmazás ötletgazdája az okos parkolás előnyeit sorolja.

Egy kedd délelőtti napon mi is kipróbáltuk a PARKL mobilalkalmazást, ami az alábbi meglepetéseket hozta:

  • EGYSZERŰSÉG: Egy pillanat alatt meg lehet találni a szabad parkolóhelyeket.
  • VISZLÁT PARKLÓJEGY: érkezéskor a parkolóház bejáratánál a sorompót az autós az okostelefonjáról saját maga nyitja, távozáskor úgyszintén.
  • ELEKTRONIKUS FIZETÉS: a fizetéshez nem kell készpénz: közvetlenül bankszámlára terhelődik a parkolási díj.
  • ÁFÁ-s SZÁMLA: Nem kell minden egyes parkolás után az ügyfélszolgálatra rohangálni számlát íratni. A hó végén érkezik az összesítő számla – akár elektronikusan is.
  • EGYSÉGES RENDSZER: a PARKL rendszerébe integrált garázsokban mindig ugyanazt minőséget és ügyfélélményt kapja.
  • POZITÍV MELLÉKHATÁSOK: Nincs mikuláscsomag (ez egy garázsban nem divat), se kerékbilincs, a parkolás nem jár le, nem kell újraindítani. Garázsban parkolni menőbb.

A jövő útja?

Régóta van igény ütős okostelefonos megoldásokra – különösen a garázsok számára –  viszont eddig csak próbálkozgatások voltak. A parkolás digitalizálása és annak egyes komponensei (garázsok térképre vitele, helyfoglalás, elektronikus fizetés, stb.) évek óta az szerepel az Európai Parkolási Szövetség kiemelt célkitűzései között, mivel új ügyféligények jelentek meg a piacon. 


(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

A PARKL végre egy olyan hiánypótló megoldás, ami teljes mértékben egybe vág még az EPA középtávú terveivel is. Külföldön már működnek hasonló rendszerek, jó látni, hogy végre hazai fejlesztésű megoldás is megjelent a piacon. 

Parkl2
Parkolás a PARKL appal. – Az utcát el kell felejteni, a parkolóházakban és mélygarázsokban hegyekben állnak a szabad parkolóhelyek. Az árak olcsóbbak vagy megegyeznek a közterületi parkolási tarifákkal. Mikuláscsomag és kerékbilincs egy garázsban pedig sosem lesz. – jellemzi a helyzetet Somogyi Zsolt.

A szolgáltató szektor más szegmenseiben egyébként (pl. telekom, bankszektor, stb.) már sokkal előrébb járnak az okostelefonos appok fejlesztése területén – a parkolási szegmensnek is ideje már felzárkózni. Az Y generáció minden bizonnyal imádni fogja ezt a kellemes parkolási megoldást.

A PARKL applikációja itt tölthető le Androidra és IOS-re, jelenleg még béta fázisban van, de mindenképp érdemes kipróbálni, mert nagy jövő előtt áll: a kihasználatlan kapacitások a parkolóházakban és mélygarázsokban hegyekben állnak. Előbb utóbb biztosan az lesz a befutó, akinek valamilyen egyszerű és innovatív megoldása erre a problémákra. 

A parkolási problémák szinte biztos, hogy valamilyen okostelefonos alkalmazás formájában fognak megoldódni.

Tetszett a Cikk? Ne felejtésetek el megosztani! Köszönjük!

(Korábbi címlapfotó: Rizsavi Tamás)

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here