A Roland Berger nemrég közzétett felmérése szerint világszerte a sofőrök 46 százaléka már lemondana a vezetésről ha önvezető taxikkal is közlekedhetnének. 37 százalék szemében pedig egyre vonzóbb alternatívát jelentenek az elektromos autók – írja a Biztosítási Szemle

Elektromos autó a “game changer”

A hírek  ritkán szólnak arról, hogy mit szólnak ehhez az emberek az új keletű autóipari trendekhez, valóban szükségesnek érzik-e az előrevetített változásokat, vagy úri hóbortnak tartják azokat? 

A digitalizáció ugyanis már most is érzékelhető változásokat hozott a mindennapos közlekedésben, elég csak az autómegosztó, illetve telekocsi szolgáltatásokra gondolni. Ezzel párhuzamosan az elektromos meghajtású autók egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a piacból, és egymást érik a hétköznapokban is használható autonóm autó szolgáltatások kialakítását megcélzó projektek. 

Diszruptív innovációk jönnek

A Roland Berger a világ 10 országában, mintegy 10.000 ember megkérdezése segítségével elkészített tanulmánya alapján ha az embereken múlna, már most is elektromos és önvezető autók uralnák az úttestet. A megkérdezettek 46 százaléka egészen biztosan nem vásárolna új autót, ha alacsonyabb költségek mellett autonóm taxikat is igénybe vehetne, míg 37 százalékuknak egyre vonzóbb alternatívát jelentenek az elektromos autók.

“Nincs egyszerű helyzetben a gépjárműipar, hiszen számos diszruptív trenddel kell megbirkóznia egyszerre, ennek a radikális átalakulásnak pedig szignifikáns következtményei lesznek a teljes szektorra nézve. Teljes értékláncok tűnnek el véglegesen, a beszállítók egészen új versenykörnyezetben kell, hogy helyt álljanak. A jelenlegi tanulmány éppen azzal a céllal készült el, hogy segítsen az iparági szereplőknek a stratégiai befektetési döntések meghozatalában, melyek segítségével kezelni tudják ezt az új, komplex helyzetet.” 

-állítja Marcus Berret, a Roland Berger Global Autommotive Competence Center vezetője.

Önvezető autóbusz
Önvezető autóbusz. Fotó: Mercedes-Benz

Ázsiában óriási az érdeklődés

Az új mobilitási lehetőségek iránt Szingapúrban és Kínában a legnagyobb az érdeklődés. A megkérdezettek 83 illetve 84 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ismer legalább egy olyan embert, aki nem is gondolkodik saját autó megvásárlásán, helyette valamilyen alternatív megoldást – pl. telekocsi – vesz igénybe.

Európában, Amerikában és Japánban messze nem ilyen pozitív a közösségi modellek megítélése, az Egyesült Királyságban 37, Franciaországban 34, Japánban 29% az USA-ban pedig 22 százalék szerint jó dolgok ezek.

“A közösségi szolgáltatások jelentősen átalakították a fogyasztói attitűdöket, ez pedig az új típusú üzleti modellek sikerében meg is látszik. Ennek megfelelően ha egy önvezető autókkal operáló szolgáltatás költséghatékonyabb megoldást kínál annál, mint amit egy saját autó fenntartása jelent, ez a trend csak még gyorsabban fog növekedni.” 

– állítja Wolfgang Bernhart, a Roland Berger partnere.

Az önvezető autó még idegen, az elektromos már nem

Ha az önvezető autók használata idegen is a kínai vásárlóktól, az elektromos autóé már messze nem az. A fogyasztók csaknem 60 százaléka komolyan fontolgatja, hogy ilyen modellt vegyen, ezzel az ázsiai országban örvendenek a legnagyobb népszerűségnek az alternatív meghajtású járművek. A világ többi részében elsősorban a magas ár jelenti a legnagyobb visszatartó erőt, de a szándék itt is jelentős. A közeljövőben ez az akadály elhárulhat, nem csak egyre tovább bírják az ilyen autók energia cellái, de áruk is egyre alacsonyabb, 2020-ra a jelenegi szint harmadára esnek majd.

“A gépjárműipar közeledik egy korszak végéhez. A változásokat elsősorban a fogyasztói igények átalakulása kényszeríti ki, nagyon kényes helyzet elé állítva az iparág szereplőit. Egyszerre kell felépíteniük egy teljesen új potenciált úgy, hogy közben nem szakadhatnak el teljesen meglévő, rövid időn belül részben feleslegessé váló infrastruktúrájuktól. Folyamatosan és fokozatosan kell átalakulniuk, ez pedig óriási kihívás az egész piac számára.”

– összegezte a tanulmányt Berret.

Testszett a cikk? Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here