Az utcai parkolóautomaták egy jelentős részének életkora bőven meghaladta már a tíz-tizenöt évet is. A nemritkán matuzsálem korú eszközök jóformán csak parkolójegyet tudnak nyomtani, valamint egy napjainkra már idejétmúltnak mondható feltöltőkártyát fogadnak el. Az idő eljárt felettük, sok közülük megérett a cserére, vagy a manapság oly divatos „okosításra”. Megszabadulunk-e végül a parkolóautomatáktól?

Egyre népszerűbb a mobilparkolás, bár még van hova fejlődni

A mobilparkolás tényleg könnyebbséget jelent az automatás fizetéshez képest – ezt senki sem vitatja – ugyanakkor még mindig nem terjedt el oly mértékben, hogy kiváltsa a parkolóautomatákat. Egyelőre úgy tűnik, hogy még mindig kell neki pár év, hogy teljesen elfogadott legyen. Míg a fővárosban népszerűbb az elektronikus fizetési forma, vidéken ez nincs teljesen így: sok megyeszékhelyen és kisebb városban még ma is inkább készpénzzel fizetnek. Ennek oka részben a kényelemi díj nagyságában (80-115 Ft), jobban mondva inkább a kényelmi díj és a parkolási díj egymáshoz mért arányaiban keresendő.

Mobilparkolás kényelmi díjak
SMS-el fizetve
Szolgáltató Kényelmi díj
Nemzeti Mobilfizetési Zrt. 50 Ft
Telekom 75 Ft
Telenor 99 Ft
Vodafone 115 Ft
Vox Pay 65 Ft

Forrás: Szolágáltatók honlapjai 2017.07.08-i állapot szerint.
Ha hibát talált kérjük jelezze itt: office @ parkingfo.hu

Van olyan vidéki város, ahol egy óra parkolás mindössze csak 110 forintba kerül, míg az ehhez hozzá adódó kényelmi díj közel ugyanennyi. Így már érthetőbb, hogy ezeken a helyeken még mindig érmével fizetnek. Persze az sem túl szerencsés, ha valaki csak 15-20 percre áll meg ezekben a zónákban (ennek díja kb. 20-30 forint körül van), aztán mikor megkapja az SMS-t – az aktuális parkolás lezárásáról – kiderül, hogy a kényelmi díj három-négyszerese volt a parkolásnak ez pedig így nem a legjobb üzlet.

Nem csoda hát, hogy jócskán vannak még olyan települések, ahol az autósok idegenkednek a mobilparkolástól.

Mi lesz akkor a megoldás, marad mégis a parkolóautomata? Pável Miklós, a Nort Kft. ügyvezetője szerint az elkövetkezendő tíz-tizenöt évben még nem fogunk tudni megszabadulni tőlük. 

Parkolóautomata a kétezres évekből, hiába a mobilparkolás, sokan még mindig az érméket dobálják – meséli Pável Miklós.

Önkormányzati dilemmák

A lakosság és helyi vállalkozók parkolási igényi sokat változtak az elmúlt két évtizedben, így a parkolóautomaták elöregedése miatt az önkormányzatok – lassan de biztosan –  nyomás alá kerülnek. A nagyívű és ragyogó Smart City (okos város) tervek a megkopott és elöregedett parkolóautomaták cseréje vagy felújítása nélkül ma már elképzelhetetlenek. Ugyanakkor a szomorú tapasztalat mégis az, hogy

az online működő, modernizált parkolóautomaták rendre kimaradnak az okos város tervekből

Szinte mindegyik okos város koncepcióban szerepel már valamilyen mobilalkalmazás, feltöltő vagy városkártya a hozzá kapcsolódó okos – egymással kommunikálni képes – eszközökkel. Mindezek egyben a szolgáltatások széles körét lennének képesek nyújtani a felhasználóknak – megkönnyítve ezzel a mindennapi életüket.


(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

Nem életszerű tehát, hogy miközben ezek a grandiózus tervek megvalósulnak, a parkolóautomatákhoz senki sem akar nyúlnipedig lehetne mit fejleszteni rajtuk.

„Még egy jó tíz-tizenöt évük biztosan van ezeknek az eszközöknek, addig még mindenképp belefér egy okosítás, utána viszont elbúcsúzunk majd tőlük – legalábbis ebben a formában.

Azért mondom, hogy ebben a formában, mert már ma is vannak törekvések arra, hogy a parkolóautomaták funkciója kibővüljön: lehet, hogy elektromos töltőpont lesz belőlük, de az is lehet, hogy egyfajta városi kioszk formájában reinkarnálódnak majd.”

– vázolja a jövőt Pável Miklós.

Tíz-tizenöt évig még biztosan itt lesznek a parkoló automaták, addig pedig – ha le nem is cserélik mindet – biztosan fel kell majd újítani őket – véli Pável Miklós.

Vidéken már nekiláttak: elkezdték felújítani a régi parkolóautomatákat

Egy új parkolóautomata régen sem volt olcsó és sajnos ma sem az, mindeközben a technológiai fejlődés meg rohamléptekkel halad. A berendezések ára ugyan sokat nem emelkedett, az új gépek viszont már többet tudnaka kérdés, hogy vajon megéri-e megvenni őket?

Mivel az okos város fejlesztésekhez kapcsolódó IT fejlesztések elkerülhetetlenek, egyre több vidéki városban – költségtakarékossági okok miatt – inkább döntenek a régi automaták felújítása mellett mintsem, hogy lecseréljék őket. Az önkormányzati parkolási társaságok végül ugyanis belátták:

Amire képes a parkolóautomata, az kerülhet bele a parkolási rendeletbe.

Még mindig a parkolóautomatánál fizetünk

A parkolási tranzakciók továbbra is nagyrészt a parkolóautomatáknál történnek. Egy adott városban vagy kerületben az igénybe vehető parkolási szolgáltatások körét az határozza meg, hogy mi mindenre képes (vagy épp nem képes) a parkolóautomata. Amit és ahogyan a parkolóautomatánál meg lehet vásárolni az a szűk keresztmetszet, amire alapozni lehet egy parkolási rendeletet. Ami pedig a parkolási rendeletben van, az meghatározhatja a hivatallal való elégedettséget.  


(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

A parkolási fejlesztésekre a megoldást jelenleg ezeknek az eszközöknek a modernizálása jelenti. 

A magasabb színvonalú parkolási szolgáltatások nyújtásához komolyabb berendezésekre van szükség.

Mivel a helyi lakosság gyakran elégedetlen a parkolási szolgáltatások színvonalával, egyre több városban kezdtek el lépéseket tenni a kialakult helyzet javítására.

„Szinte naponta találkozunk okos város fejlesztési projektekkel, több önkormányzatnál már külön részleget is létrehoztak erre a célra. A parkolóautomaták modernizációja viszont eddig elkerülte a döntéshozók figyelmét, pedig komoly infrastruktúráról van szó.” 

– mondja Pável Mikós.

Felújított „okos parkolóautomata” – elvileg bármire be lehet programozni, amire az ügyfélnek szüksége lehet.

A végső cél az ügyfélélmény javítása

A Pável Miklós évek óta kutatja, hogy milyen szolgáltatásokkal lehetne bővíteni a leromlott állagú parkolóautomatákat. Külföldön életszerűbbek, a valós életkörülményekre jobban reflektáló parkolási szolgáltatások is léteznek, pl:

  • Londonban külön vannak választva a helyi lakosok és a vendégek számára fenntartott parkolóhelyek.  
  • Lehet pár napos bérletet is váltani a közterületi parkolóhelyekre (ideális megoldás egyéni vállalkozóknak, KKV-knak szerelőknek, festőknek, stb.)

és még sorolhatnánk. Sok jó megoldás van, amit külföldön kedvelnek az autósok. De mindezeken messze túltesznek azok a lehetőségek, amik a  parkoló automaták modernizálásában, rejlenek.

Az igénybe vehető új parkolási szolgáltatások köréről – ami már néhány vidéki városban Magyarországon is elérhető – egy következő cikkünkben írunk majd.

Tetszett a Cikk? Ne felejtésetek el megosztani! Köszönjük!

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here