Van-e értelme parkolóházat vagy mélygarázst építeni, ha évek múlva is félig üresen áll és a tulajdonos nagy nehezen köhögi ki a projektfinanszírozási hitel aktuális törlesztő reszeltéit? Nem kellene jobban odafigyelni arra, hogy a garázsoknak – ha már megépítik őket – stabil ügyfélkörük is legyen?

Saját IP cím parkolóházaknak

Több grandiózus garázsprojekt is elindult Budapesten az utóbbi időben, viszont még mindig rengeteg szabad parkolóhely van a már meglévő garázsokban. A fő probléma a szabad kapacitásokkal, hogy nincsenek szem előtt, nem láthatók. Ezek a kapacitások ugyanis sokszor ismeretlen, kvázi láthatatlan parkolóházakban és mélygarázsokban találhatók.

Mindenképp érdemes lenne tehát azzal foglalkozni, hogy vajon kik fogják majd használni az új garázsokat, ha azok megépülnek? Lesz-e elég ügyfél a nap 24 órájában?

Tele a belváros szabad parkolóhelyekkel,
csak meg kéne őket találni

Korábban már írtunk róla, hogy egy magyar startup, a PARKL elkezdte digitalizálni a parkolóházakban és mélygarázsokban található parkolóhelyeket. A garázsoknak kiadott saját IP címek a ráépülő foglalási rendszerrelhosszú távongyökeres változást hozhatnak a közterületen kívüli parkolási piacon. A közterületi parkolás, a mobilfizetés megjelenésével már évekkel ezelőtt elkezdett digitalizálódni, így a garázsok sem maradhatnak le sokáig: a kihasználatlan parkolókapacitások felkerülnek egy digitális térképre, ami okostelefonnal akár útközben is elérhető.

Az utcáról nem látszik, hogy mi van két szinttel a föld alatt, a parkolóházak falait pedig szintén nem építették átlátszóra.

Mivel a parkolóházakban és mélygarázsokban elfekvő szabad parkolóhelyeket nehéz észrevenni, ez egyértelműen olyan versenyhátránya közterületi parkoláshoz képest – amit már rég orvosolni kellett volna.


(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

A vendéglátósok jól tudják, hogy hirdetés nélkül nem lesz vendég sem a kávézóban sem az étteremben – a parkolóházban és a mélygarázsban miért lenne? Az általános vélekedés sajnos, – hogy az óradíjak bent magasabbak, mint az utcánsajnos félrevezető, így sokan félnek behajtani a garázsba. Persze azért van néhány garázs, ahol legalább az árakat kiírják.

Fel kell tenni a garázsokat a digitális térképre

Az üresen maradt, kiadatlan parkolóhelyek folyamatos veszteségeket okoznak a garázsüzemeltetőknek. A garázsépítés a „rossz matek” miatt az utóbbi években nem tartozott a közkedvelt ingatlanbefektetések közé.

A PARKL azon dolgozik, hogy parkolóházak és mélygarázsok szabad kapacitásait professzionálisan menedzselje, összekösse a garázsokat és az autósokat, így win/win szituációt teremtsen.

A repülőgépen a szabad helyeket a felszállás után nem lehet már eladni. Ugyanez érvényes a garázsokra is: ha egy parkolóhely akár egy órára is üresen marad, az a bevétel végleg elveszett.

Az elpazarolt órákat a garázsüzemeltetők csak ritkán számolják össze, így direkt módon nem szembesülnek azzal, hogy havonta mekkora veszteséget is termel egyetlen üres parkolóhely.

„Egy garázsban a parkolóhelyeket ugyanúgy el kell adni, mint az élelmiszerboltban a mosóport. Egy jó értékesítő pedig az egész készletet értékesíti, nem csak a felét vagy a harmadát. Ellenkező esetben az épület feleslegesen épült meg, nem tölti be a neki szánt szerepet a városban.”

– véli Somogyi Zsolt a PARKL alapítója.

Aki okos, már foglalja magának a parkolóhelyeket

A tapasztalatok azt mutatják, hogy sok ügyfél komolyan igényli a biztos parkolást: ha teheti parkolóhelyet is foglal magának. Az is látszik, hogy a felhasználók nem megfelelő módon tájékozódnak, nem tudják, hogy hol és milyen applikációval keressék a garázsokat – ezeket az igényeket mindenképp ki kell szolgálni. A parkolási szolgáltatások okosítása, így elkerülhetetlen.

PARKL
Sokféle sztereotípiával kell megküzdenie a garázsoknak – magyarázza Somogyi Zsolt, a PARKL alapítója. – Fotó: Puskás Nóra

A piaci tapasztalatok és a PARKL saját felmérése azt mutatta, hogy a parkolóházaknak komoly sztereotípiákkal kell megküzdenie a nagyobb népszerűség érdekében, a PARKL ezért úgy alakította ki szolgáltatását, hogy ezeket orvosolni tudja:


(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

  1. DRÁGA A PARKOLÁS: Sokan azt hiszik garázsban parkolni drágább, mint az utcán, pedig a garázsok óradíjai sok esetben megegyeznek a közterületi parkolás tarifáival, vagy minimálisan haladják csak meg azokat. Ezen könnyen lehet segíteni, ha okostelefonon összehasonlíthatóvá tesszük a tarifákat.
  2. BONYOLULT A BEJUTÁS: Itt egyrészt a bejárat megtalálása, másrészt a parkolójegy, ami kihívást jelent (és ami utána következik, pl. hogy nem tudjuk melyik zsebünkbe tettük). A PARKL használata esetén nem kell parkolójegyet húzni, a sorompó mobiltelefonról nyitható.
  3. NEHÉZKES FIZETÉS: Ez szokott a legnagyobb probléma lenni: előfordul, hogy nem tudjuk hová tettük a parkolójegyet, amikor végre megvan, kell keresni egy pénztárt vagy egy automatát. A PARKL ezt is kiküszöböli: a fizetés az előre regisztrált bankkártyától történik a kihajtás után, így nem kell sem parkolójegyet sem pénztárt keresni.

A parkolójegy eltűnése és az okostelefonos sorompónyitás olyan új diszruptív megoldások, amik egyszerűbbé és még kényelmesebbé teszik a parkolóházak és mélygarázsok használatát. A PARKL ha minden problémára nem is nyújt megoldást – mindenképp kényelmesebbé teszi a parkolást és javítja az ügyfélélményt.

PARKL
Somogyi Zsolt szerint előbb utóbb eltűnik majd a parkolójegy. Nem lesz értelme, mert a telefonról nyitjuk majd a sorompót. – Fotó: Puskás Nóra

A parkolásból hiányzik a jó marketing

A garázscégek jelentős része kevésbé fókuszál a hatékony kommunikációra. Úgy vannak vele, hogy az autós majd biztos odatalál valahogy a garázshoz a táblák alapján. A tapasztalatok azt mutatják, hogy ez sajnos kevés, ennél ma már többre van szükség.

Az Y generáció napjainak nagy részét már az okostelefonja közelében tölti, a budapesti X generáció többsége is rendelkezik okostelefonnal, a Z generáció pedig – aki nem él anélkül – pont most kezdd el vezetni. Értelemszerűen a parkolási információkat is ezen a csatornán kell előbb utóbb szinte minden felhasználóknak eljuttatni. Ha egy garázs nem elérhető okostelefonon, akkor az lassan olyan lesz, mintha nem is létezne: nem fognak még keresést sem indítani rá.

„Az a tapasztalatunk, hogy a parkolási létesítmények üzemeltetői lényegesen kisebb marketing és PR költségvetéssel rendelkeznek, mint a szolgáltatási szektor más szereplői. Ennek aztán meg is van az eredménye: garázs reklámokkal és parkolási akciókkal nem találkozunk túl gyakran – pedig volna mit reklámozni.”

– mondja Somogyi Zsolt.

PARKL
Kevés pénz jut a marketingre a garázsszektorban, emiatt ritkán találkozunk jó reklámokkal – meséli tapasztalatait Somogyi Zsolt. – Fotó: Puskás Nóra

Az értékesítési csatornák soha nem látott mértékben bővültek ki az utóbbi években: a parkolóházi szolgáltatásokat ma már rengeteg csatornán lehetne kínálni, a meglévő vagy a potenciális ügyfeleknek.

A P betű ma már nem elég: ez csak egy közlekedési tábla, amiből ezer van az utakon. A parkolóházaknak igazából saját arculatra lenne szükségük.

A valóság azonban lehangoló: sokszor még önálló weblapjuk sincs a garázsoknak, illetve az üzemeltető cégeknek, így nem csoda, hogy kihívás megtalálni őket.


(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

A PARKL nem csak a parkolóhelyek közvetítését végzi: amellett, hogy felteszi a térképre a parkolóházak és mélygarázsok szabad kapacitásait, egyúttal reklámozza is ezeket a létesítményeket és szolgáltatásaikat, ami így további segítség az üzemeltetőknek. A PARKL sokat fektet a lokális elérhetőségre: a garázs körüli események, színházak és egyéb szolgáltatók által támasztott parkolási igényeket közvetlenül a partnerekhez juttatja el.

Amennyiben parkolóházat vagy mélygarázst üzemeltet, a PARKL rendszeréről itt tudhat meg többet: www.parkl.net/business

Az online tér végül láthatóvá teszi a garázsokat

A parkolóházakat és mélygarázsokat sújtó www.parkl.net/business, – azaz, hogy ezek az ingatlanok kevésbé észrevehetők és így nehezebb róluk információkat szerezni, mint egy élelmiszer boltról, bankfiókról vagy étteremről – úgy tűnik végül megoldódik majd.

„A parkolás digitalizálása mindennek az alapja, e nélkül nem lehet értéknövelt parkolási szolgáltatást nyújtani. PARKL platformja kiterjeszti a parkolóházak és mélygarázsok lehetőségeit, kvázi okosabbá teszi ezeket az ingatlanokat. Amellett, hogy feltesszük őket egy elektronikus térképre, a garázs infrastruktúráját is digitalizáljuk: IP címet adunk nekik, a sorompók mobiltelefonról lesznek nyithatók, interfész felületet biztosítunk elektromos autók töltőpontjaihoz és sok más parkoláshoz kapcsolódó szolgáltatásokhoz.”

– meséli Somogyi Zsolt

PARKL
A PARKL digitalizálja a parkolást, IP címet ad a garázsoknak, amihez később bármilyen szolgáltatás hozzárendelhető – zárja vízióját Somogyi Zsolt. – Fotó: Puskás Nóra

A különféle internetes honlapok és okostelefon applikációk elterjedése minden bizonnyal segíteni fogja a garázsüzemeltetőket, hogy jobban meg tudják mutatni magukat a piacon. A PARKL úttörőnek számító megoldása sokat tesz hozzá ezekhez a törekvésekhez.

A PARKL-ról korábban itt írtunk: Tele a belváros szabad parkolóhelyekkel, csak meg kéne őket találni

Tetszett a Cikk? Ne felejtésetek el megosztani! Köszönjük!

 

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here